maandag 2 augustus 2010

Haakpatroon onderzetters

Gehaakt met Wibra katoen met haaknaald 3
Haak een ketting van 6 losse en sluit met een halve vaste tot een ring.
  1. Haak 2 losse en dan 11 stokjes in de ring, sluit met een halve vaste.
  2. Haak 2 losse en haak dan in elke opening 2 stokjes zodat je uitkomt op 23 stokjes, sluit met een halve vaste.
  3. Haak 4 losse * sla een opening over en haak een vaste, dan 3 losse* Herhaal de handelingen wat tussen de sterretjes staan. Eindig met en halve vaste in de eerste van de 4 losse van het begin van deze toer/ronde.
  4. Haak een halve vaste in de opening/boogje. Haak twee losse, haak 3 stokjes * Ga naar de volgende opening en haak 4 stokjes* Herhaal wat tussen de sterretjes staat. Aan het einde sluit je met een halve vaste in het Vtje van het eerste stokje (tussen de twee losse en het eerste stokje zie je een vtje zitten) van het begin van deze toer.
  5. Haak 4 losse * sla een opening over en haak dan een vaste, haak 3 losse* Herhaal wat tussen de sterretjes staat. Eindig met een halve vaste in de eerste losse van het begin van deze toer.
  6. Haak een halve vaste in het boogje, dan twee losse en twee stokjes *Ga naar het volgende boogje en haak 3 stokjes* Herhaal wat tussen de sterretjes staan. Aan het einde sluit je wer met een halve vaste in het Vtje van het eerste stokje van deze toer.
  7. Haak met vaste een randje er omheen. Als je dit losjes doet gaat het niet omkrullen, ben je een strakke haker...dan kun je eventueel een halve maat haaknaald groter gebruiken. De uitleg hierover kun je hier terug vinden.
Veel plezier met maken ^_^

27 opmerkingen:

Femke zei

Oh leuk, bedankt, die ga ik zeker een keertje maken!

groetjes Femke

Moois van mie zei

ziet er tof uit ! bedankt !

Carla zei

Dank je wel Grietjes voor dit leuke patroon! Ga ik zeker eens proberen.
Groetjes Carla.

jacq zei

Bedankt voor de beschrijving, ik vind ze heel erg leuk, zo leuk dat ik er gisteren 2 gemaakt heb. zet ze zo op mijn blog met een verwijzing naar jou erbij.
nogmaals bedankt

atelierlemlem zei

Wat een mooie onderzettertjes! Heel leuk dat je het patroon er bij gezet hebt, kunnen wij ook eens aan de slag...
Groetjes mama lieveheersbeestje.

Marijke zei

super dat je het patroon hier eventjes bij zet
dankjewel!

Anoniem zei

hooii
echt leuk die onderzetters
ze staan geweldig bij mijn tafel
superr
krijg ook ;leuke reacties van mensen die langskomen.
als je nog meer patronen van onderzetters hebt zeg het maar

Grietje zei

Dag Anoniem ;-)

Leuk om te lezen dat de onderzetters in de smaak vallen ^_^
Ik heb nog een onderzetter-patroon op mijn blog staan, niet rond maar ook errug leuk http://grietjekarwietje.blogspot.com/2010/08/haakpatroon-bloemen-onderzetters-platte.html (Je kunt ook bij Tutorials kijken)

Groetjes,
Grietje

Hippehaakwerkjes&zo zei

Wat een leuke onderzetters,en ze werken verslavend...
Je hebt het al vaak gehoord maar ook namens mij THANKS

Angélique zei

Dit patroon vind ik ook helemaal goed, dank je wel!

Wendy zei

Ze zijn zeer leuk om te maken, heb er vandaag al 2 gedaan, goed uitgelegd, en ik ben al eens gaan kijken naar de wokkelsjaal, die staat nu ook op mijn verlanglijstje, die ziet er erg leuk uit! Bedankt voor de mooie patronen!!
Groetjes Wendy

Grietje zei

Graag gedaan Wendy ^_^

Anne of G. zei

Dank je wel, ik heb het net uitgeprobeerd en de eerste onderzetter is een feit. Prachtig!

Annemieke

Anoniem zei

Ik was op zoek naar gehaakte onderzetters en ben via google op deze site uitgekomen. Ik vind de onderzetters ontzettend leuk!!! Zijn ze ook te koop ;-).

Grietje zei

Ik wil met alle plezier een stapeltje voor je haken hoor^_^
Stuur mij maar een mailtje: grietjekarwietje@gmail.com

marianne zei

Marianne: Ik vind deze onderzetters erg leuk. maar hoe kan ik het patroon uitprinten. Mijn mail is m.koopman@live.nl
Ik wil ze als cadeutje geven en dat is al vrijdag, dus als je aan bod nog geld voor het maken ervan??? maar ik heb nog een paar dagen

Marianne zei

In het begin zag ik dat je ook nog zwart/witte onderzetters had gemaakt. Die vind ik ook super leuk. Ik maak ze voor iemand anders als cadeutje. heb je daar misschien ook een patroon van/ mail:m.koopman@live.nl
alvast bedankt hoor. je site is geweldig!!!!!

Unknown zei

Hallo Grietje, hoeveel cm zijn deze mooie onderzetters? Grtjs Janny

inge zei

Wat zijn deze leuk, dank je wel dat je het patroon wilt delen.

Groetjes Inge

Caroline zei

Wat een prachtig patroon en wat klopt het goed. Echt leuk om even snel een handwerkje te maken.

Ik heb de vrijheid genomen om naar je te linken op mijn blog

http://vintage-knitting-breien.blogspot.nl/2014/07/gezellige-gehaakte-onderzetters-goed.html

Anoniem zei

Ik heb er een paar jaar geleden 6 gehaakt, daarna andere onderzettertjes gehaakt. Er was iemand bij me op visite die mijn haaksels wilde zien, ik bood aan dat ze een stapeltje mocht meenemen, ze koos die van jou, Grietje! Ik vond ze zelf ook leuk dus ben nu weer aan een nieuw stapeltje begonnen. Het haakt lekker makkelijk weg, ik moest alleen het begin even goed lezen. Zowel onderzettertjes als mandala's zijn behoorlijk verslavend om te haken :-)
groetjes
Caroline

Anoniem zei

Hoi Grietje,

Erg leuke onderzetters! Ik heb er een stel gehaakt, maar ik vroeg me af hoe ik het groter kan maken om een bijpassende onderzetter te haken voor de theepot. Heb je nog een tip of suggestie voor me?

Groetjes

Grietje zei

Wat een leuk idee om een kleedje te haken voor de theepot. De toeren blijven hetzelfde alleen moet er wel meer tussen om hem plat te houden. Ik zal eens kijken of ik er een groter formaat van het patroon van kan maken^_^

Anoniem zei

Hoi Grietje,

Ik zie dat je laatste post in 2016 was om nog een groter formaat voor de theepot te maken. Ik ben benieuwd of dit gelukt is. De onderzetters heb ik namelijk klaar en wil heel graag een grotere haken voor de theepot.

Bedankt voor de patroon voor de onderzetters!

Groetjes

Grietje zei

Achjee...2016 alweer, dat is al een poosje terug. Ik heb idd een grotere gehaakt maar kan even niet de beschrijving vinden. Na de vakantie beginnen we aan de laatste grote projecten van ons klushuis. Daarna kan alles een vast plekje gaan krijgen (sommige spullen blijven een beetje dwalen op het moment en raken dus kwijt).
Ik schrijf het op in mijn agenda. Het zal er op neerkomen dat ik een nieuw kleedje ga haken, eigenlijk wel een leuk vakantie klusje ;-)

Groetjes, Grietje

msmeyboom zei

Leuke onderzetters. En een lekker makkelijk patroon. Heb voor mezelf alleen het patroon iets aangepast:

Ipv. 6losse tot een rondje ben ik begonnen met 6 vaste in een magische cirkel.
En de laatste rij met vasten heb ik 1 losse en de kreefststeek gebruikt.

Verder super!

Grietje zei

Dag msmeyboom, dat heb je goed bedacht! Fijn dat je wat aan het patroon hebt gehad om zo je eigen creatie er van te maken.
Ik wens je nog veel plezier met haken.
Groetjes, Grietje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...