zondag 12 september 2010

Mobiel van skelet-bladeren

Wel eens gehoord van skeletbladeren? Je ziet ze wel eens in een boeketje. Ik heb zelf skeletbladeren gemaakt en er een mobiel van gemaakt. Het was erg lastig om de mobiel goed vast te leggen en ik heb de foto dus flink moeten bewerken. In het echt is ie nog veeeel mooier ;-) Prachtig hoe de spookachtige blaadjes bewegen bij het kleinste zuchtje wind.
Hoe ik de mobiel gemaakt heb....daar is denk ik wel uit te komen, je kunt even hier kijken over hoe ik de kraaltjes er aanvast maak. Gaat vast lukken niet? Dan rest mij nu alleen om jullie uit te leggen hoe je van een blaadje een skeletje kunt maken.
Info komt trouwens uit een heel oud plantenboekje.

Wat heb je nodig:
-klein pannetje (met deksel is fijn omdat je best een raar luchtje in huis krijgt)
-een handje fijne Soda (nèt suiker maar dan niet eetbaar)
-absorberend papier (zoals een krant)
-een mes (die je gebruikt om de boterhammen mee te smeren)
-ongeveer 500ml water
-en je fornuis ;-)

Uitleg:
Doe Soda in het pannetje en schenk het water erbij. Leg de blaadjes er in, gewoon op een stapeltje. Zet het pannetje op het vuur en breng het aan de kook, zet het vuur laag en laat het een uur koken. Schep een blaadje uit de pan (kom er niet in met je vingers!!!) en leg hem op de krant. Nu schraap je (met de platte kant van het mes) rustig over het blaadje heen, je ziet dat er groene drab vanaf komt en het skeletje blijft over. Laat het blaadje plat drogen. Elke keer pak je dus één blaadje om schoon te vegen/krabben.

Welke bladeren?
Niet alle bladeren zijn geschikt, ik heb het geprobeerd (hoezo eigenwijs?) en geloof me...veel bladeren veranderen in 'snot'.
Wat wel kan: esdoorn, eik, laurier, rododendron, camellia en magnolia. Voor mijn mobiel heb ik bladeren van de magnolia gebruikt. Je moet wel verse bladeren gebruiken, dus plukken en dan gelijk aan de gang ;-)

15 opmerkingen:

Jet zei

Ziet er mooi uit, leuk voor Halloween.

Struinkunst by Lisette zei

Wat moooooi!!!! Heel mooi zo mt die kraaltjes :)

Miriam zei

WOW, ontzettend mooi! En die naturelkleurige kralen erbij: zó mooi.

Groetjes
Miriam

softearthart zei

Just lovely, cheers Marie

Jannie zei

Wat een prachtige mobiel is dat. En bedankt voor de uitleg.

The Little Ninja zei

Wat een leuk idee! En bedankt voor de uitleg. Snel zelf eens proberen...

Barbara Oudejans zei

Wat een prachtige mobiel en wat een leuk idee! Lieve groetjes, Barbara

joo-expo zei

wat leuk dit!
ga ik zeker proberen!

Marieke zei

Ik find het ook ontzettend mooi!
I have tried myself to make skeleton-leaves before. But in my tutorial they only used warm water with soda and spilled it over the leaves. It didn't work. The leave was a few days in the lye, but nothing changed....
I tried a wine-leaf. Maybe I will try once again and cook it, like you did.
They are realy beautiful in comination with the wooden beads!

Mir zei

Goh, jij overdreef ook niet toen je zei 'met deksel is fijn omdat je best een raar luchtje in huis krijgt',... bleegh.
Ze staan nu te pruttelen maar ik kan niet wachten totdat ik mag gaan schrapen, wat een meur haha

Ik hoop dat het me lukt want ik vind het een prachtig mobiel zo!

Gr Mir

Grietje zei

Marieke? I tried a wine-leave but it did'nt work, you can use maple, oak, laurel, rhododendron, camellia and magnolia leaves.

Grietje zei

Wat een lucht hè Mir?
Is het gelukt?, ik had al op je blog gekeken.....ik hoop dat ik daar het resultaat kan bewonderen ^_^

Marieke zei

Hallo gritje!

I`ve tried a lot of leaves I could find in my garden. I`ve tried walnut, elderberry, osier, hazelnut and a lot of other leaves.

I also tried some old
rhododendron-leaves. It worked better with the rhododendron, but at least they distrubed.

But I will try again someday. Someday it will work!! :)

Grietje zei

You can only use fresh leaves and if you can not scrap them clean with a knife...put the leaf back into the boiling water (with Soda) and wait for a while and try again.

Creahuijs zei

Helaas geen soda in huis anders ging ik het straks meteen proberen!
Maar met de boodschappen neem ik zeker soda mee en gaan we het een keer doen!

Ziet er super uit!

xxx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...