donderdag 5 januari 2012

Haakpatroon Poes Poekie

  
Speciaal voor het Poekie-project heb ik een patroon ontworpen. In het logo staat een poezenhoofdje, daar heb ik een beetje naar gekeken. Een poezig-beestje met grote ogen.... Het is gelukt! Ik heb het patroon simpel gehouden zodat het ook te doen is voor een beginnende haakster.

Amigurumipatroon: Poes Poekie
Gehaakt met haaknaald nr.3, haak met een garen waar ook een deel wol in zit.
De toeren haak je achter elkaar door.
Hier staat hoe je een verstelbare ring moet maken.
Poes Poekie is tussen de 15 en 20cm. groot.

Kop (begin van snuitje, wit)
  • Begin met een verstelbare ring.
  • Haak 6 vasten in de ring en sluit met een halve vaste
  • Haak 2 vasten in elke (12)
  • Haak 2 vasten in elke 2de (18)
  • Haak 2 vasten in elke 3de (24)
  • Haak alle (24)
  • Haak alle (24) Verander na deze toer van kleur.
  • Haak met de nieuwe kleur 2 vasten in elke 2de opening (36)
  • Haak 2 vasten in de 3de opening, haak dan 2 vasten in elke 6de. De laatste 3 gewoon haken zonder te meerderen (42)
  • Haak alle (42)
  • Haak alle (42)
  • Haak alle (42)
  • Haak alle (42)
  • Haak de 3de en 4de samen, haak dan de 6de en 7de samen. Laatste steken gewoon haken zonder te minderen (36)
  • Haak alle (36)
  • Haak de 5de en 6de samen (30)
  • Haak alle (30)
  • Haak de 2de en 3de samen, haak dan elke 4de en 5de samen. Laatste 2 vasten gewoon haken zonder te minderen (24)
  • Haak alle (24)
  • Haak de 3de en 4de samen (18)
  • Haak de 2de en 3de samen (12)
  • Haak alle (12) Vullen.
  • Haak de 1ste en 2de samen. Draad breken, opening doorrijgen, samentrekken en draad wegsteken.

Het lijf (in rood)
  • Begin met een verstelbare ring.
  • Haak 6 vasten in de ring en sluit met een halve vaste.
  • Haak 2 vasten in elke (12)
  • Haak 2 vasten in elke 2de (18)
  • Haak 2 vasten in elke 3de (24)
  • Haak 2 vasten in de 2de, haak dan 2 vasten in elke 4de. Laatste 2 vasten gewoon haken zonder te meerderen (30)
  • Haak 2 vasten in elke 5de (36)
  • Haak 2 vasten in de 3de, haak dan 2 vasten in elke 6de. Laatste 3 vasten gewoon haken zonder te meerderen (42)
  • Haak nu 10 toeren alle. (Je haakt dus 10 keer in het rond, zonder te meerderen)
  • Haak nu de 3de en 4de samen, haak dan elke 6de en 7de samen. De laatste 3 haak je gewoon zonder te minderen (36)
  • Haak alle (36)
  • Haak de 5de en 6de samen (30)
  • Haak alle (30)
  • Haak de 2de en 3de samen, haak dan elke 4de en 5de samen. De laatste 2 vasten haak je gewoon zonder te minderen (24)
  • Haak alle (24)
  • Haak alle (24)
  • Haak de 3de en 4de samen (18)
  • Haak alle (18)
  • Haak alle (18) Vullen en draad breken.

Staart begin met rood
  • Maak een verstelbare ring.
  • Haak 6 vasten in de ring
  • Haak 2 vasten in elke (12)
  • Haak nu 20 toeren alle (Je haakt 20 keer rond zonder te meerderen of te minderen)
  • Als je een streepje tussendoor wilt hebben moet je tussendoor twee toeren van kleur verwisselen. Nadat je de toeren gehaakt hebt, breek je het draad en vul het staartje luchtig op.

Pootjes in wit, haak 2x
  • Begin met een verstelbare ring
  • Haak 6 vasten in de ring
  • Haak 2 vasten in elke opening (12)
  • Haak nu 5 toeren alle (Je gaat dus 5 keer rond)

Oren in rood. Haak 2X
  • Begin met een verstelbare ring.
  • Haak 6 vasten in de ring
  • Haak alle (6)
  • Haak 2 vasten in elke (12)
  • Haak alle (12)
  • Haak 2 vasten in elke 2de (18)
  • Haak alle (18)
  • Haak alle (18) Draad breken.

Ogen gebruik zwart haakkatoen, haaknaald nr.3 Haak2X
  • Begin met een verstelbare ring.
  • Haak 6 vasten in de ring
  • Haak 2 vasten in elke opening (12)
  • Breek het draad en werk het netjes af, kijk hier voor uitleg
  • Pak nu een wit draad en naai een aantal keer om 1 vaste heen (kijk naar de afbeeldingen voor de plek waar je dit moet doen).

Het in elkaar zetten
Naai het lijf aan het hoofd, er zit 1 toer rood (van het hoofd) tussen de nek en het witte snoetje. De oortjes vouw je plat en naai ze met een lichte bolling op het hoofd vast (achterkant oren bol, binnenkant een kuiltje).
Zet de pootjes en het staartje er aan. Ga nu eerst met een harde tandenborstel (of kattenborsteltje) over de kat heen. Als hij pluizig genoeg is...kun je de ogen er op naaien. Het neusje is gewoon een roze katoendraad, genaaid met de platsteek.
Pak nu een zwarte draad haakkatoen. Maak een lange steek van precies onder zijn neusje tot ongeveer een centimeter vanaf de onderkant van het snoetje gemeten (ik noem dit even punt 2)
Je steekt nu door het snoetje heen en komt weer uit bij het beginpunt. Trek aan (zorg wel dat het begin vast zit/ al weggestoken is want anders trek je het draad er weer uit;-) Steek nu de naald weer in het punt aan de onderkant waar je al doorheen gestoken hebt (punt 2)
Steek je naald door naar de onderzijkant van het snoetje, vanaf dit punt steek je weer terug naar punt 2. Trek het draad aan en herheel de stap.
Daarna steek je weer (inwendig) door naar de andere onderzijkant en gaat dan weer boven langs terug naar punt 2. Trek het draad aan en herhaal de stap. Daarna steek je het draad weg, ga een aantal keren in het hoofd heen en weer zodat het draad niet los kan raken.
De snorharen zijn van borduurzijde (de streng heb ik gesplitst tot twee draadjes)

Als je jouw gemaakte Poes Poekie op internet zet (je blog, site of op een forum), zet er dan even de link van het patroon bij. Het patroon heb ik speciaal ontworpen voor het Poekie-project. Buiten het project is het patroon alleen voor EIGEN gebruik.
Vertel mij even als je hem gemaakt hebt, ik kom met plezier het resultaat op jouw blog bekijken. Heb je geen blog maar wil je het toch laten zien? Stuur mij dan een mailtje.
Heel veel plezier met het patroon^_^

44 opmerkingen:

Nancy zei

Wat goed zeg! Een prachtige poes is het geworden!

Marjanne zei

geweldig!! echt fantastisch!!!!!!

Vera zei

Wat is ie leuk!!!!! Die ga ik als kattenliefhebber zeker maken, bedankt voor het patroon.
Groetjes
Vera

Moois van mie zei

wat een scheetje zeg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bedankt !

vitrien zei

mo gow zeg , zo schoon dat da is een superpoekie poes !!!!

mums zei

Wow, echt supermooi!
Ik ga 'em vast een keertje m(h)aken,
bedankt voor het patroon!

Lies: zei

super knap zeg, dat je zomaar zo'n haakpatroon kan uitwerken! Hij is echt zo "cute" die poepie van je!

gerrie zei

Oh wat een schattige poes, ga ik zeker ook maken!!!!
Diep respect dat jij dit kunt ontwerpen!!!

Margot zei

ik vind 'm geweldig!

Ruchama zei

Wat maak je toch geweldig leuke figuurtjes :)

Rika zei

Wat een leuke poes!

jumare zei

die is leuk

San Kado zei

Hey grietje,

Wauw... wat een gaverd!!!! ik ga hem zeer zeker maken..... voor het poekie project!

dank je wel... Super super!

Rapgy zei

Dag Grietje,
Ik heb reeds 2 patroontjes van je zelf gemaakt, nl Fiep en Pita, en de verleiding is groot om ook deze schat te maken ...
De resultaten staan op mijn blog
Dank je wel voor de patronen, ik kijk uit naar de volgende !!!

Patricia zei

Ooooooh, wat een superlief-cute Poekie!!!!!

rianne atelier Koekendiefie zei

Gefeliciteerd met je give away. Het is een leuk pakketje.
Groetjes Rianne

Vifke zei

Prachtig, die ga ik ook proberen te maken voor het poekie project.

Poekie zei

Wow! Wow! Poekie is superblij met z'n eigen patroontje!! Hartelijk bedankt!!!!!
Is het ok dat Poekie het patroontje deelt op het Poekie-blog (met een link naar jou natuurlijk!!), volgende week?

Knuffel,

Saskia & Poekie :)

Unknown zei

Wat een schatje en bedankt voor het patroon.

Vrolijke groetjes Renée

Marina zei

Ik kan niet haken, maar ik val als een blok voor deze Poekie (net als het project trouwens).
Supermooi!

Grietje zei

Saskia? Ik had al contact gehad met Marjanne, ze stelde dezelfde vraag en natuurlijk is het antwoord....ja^_^
Ik hoop dat er heel wat knuffels gemaakt gaan worden!

Groetjes,
Grietje

joke.klein zei

Wauw, dat is echt een hele leuke poes geworden! Bedankt voor het delen, grote kans dat ik hem eens ga maken

Het Wolbeest zei

Heel leuk!

sandra zei

o wat is ze leuk.
Je maakt zulke mooi dingen.
Gr Sandra

Dieuwertje zei

Wat een prachtig patroon.

Groetjes,
Dieuwertje

Theetante San zei

Leuk! Ik ga deze meteen even pinnen op Pinterest!

Fijne zondagavond!
San

CreativEls zei

Super. Ik heb er een bericht over gemaakt op mijn Blog. Omdat ik ook reeds het Poekie project vermeldde en ook deelneem aan het Project. Ik heb jouw blog uiteraard vermeld en ook gevraagd jou te vermelden wanneer het patroon gebruikt wordt.

Bedankt om dit uit te werken. Je steunt er een prachtig Project mee. Hartverwarmend.

Lieve groetjes,

CreativEls

http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

Roses' Homemade zei

Wat een schattig ding is het geworden! Ben er helemaal weg van! Lieve groet x

Mevr. Snoeshaan zei

Hij is prachtig, echt heel goed ontworpen!

Anoniem zei

Hallo

Bedankt voor het gratis patroontje! Het is een schat van een poes en hij staat op mijn verlang-haak-lijstje! Natuurlijk voor de UZ-kindjes, zo heeft iedereen er plezier aan!
Haakdraakje

evlin95 zei

il est magnifique , j'adore les chats

sneksniltje zei

O Grietje, dat is echt weer een prachtig knuffeltje. Zo'n poezewoes die je het liefst heel veel wil knuffelen.
Bijzonder knap hoe jij toch zomaar tot zo'n toffe creaties kan komen én het patroontje met zovelen wil delen. Jij bent echt wel een heel bijzonder iemand met een groot hart.
'n hartelijke groet,
sneksniltje

Jirska zei

Top! Er zijn niet veel patronen van katten. Bedankt!!

Margot zei

Kater Karel is af! Hij heeft nu nog kopspelden als ogen omdat ik de gehaakte ogen niet mooi vond staan..... misschien heb je nog een tip?

http://handmadebymargaretha.blogspot.com/2012/02/kater-karel.html

Grietje zei

Je kunt de oogjes ook van vilt maken en die dan met een festonsteekje vastnaaien....

toedeloez zei

Hardstikke leuk, en lief ook dat je het voor Poekie gemaakt hebt.
Ik ben zelf met aapjes bezig voor de kinderen.
xxx

Liz zei

Wat een leuk patroon! Ik heb er een eigen versie van gemaakt, zodat hij op mijn eigen kat lijkt: http://howling-liz.blogspot.com/2012/03/story-of-sjakie.html
Thanks for sharing!
Liz

Diana zei

Ik heb vandaag ook poes Poekie gemaakt, misschien anders dan die van jou maar wel van dezelfde patroon.

http://dianahaakt.nl/schildpad-en-een-poes/

Foxycrafts zei

This is so sweet! Thank you for sharing the pattern.

Love Joan xx

Anoniem zei

ik ben bezig poekie te haken ,maar helaas kan ik de snuit niet vinden
hoe kan ik die maken?
mijn dank is groot als je de beschrijving geeft
alie

Unknown zei

Wat een leuk patroon

Anoniem zei

Hallo, ben er mee bezig, maar Wat bedoelt u met haken in elke 2e opening? Gewoon de 2e vaste?

Grietje zei

Als er staat 2 vaste in elke, komt er in elke steek 2 vasten.
Als er staat haak in elke 2de opening 2 vasten, dan haak je in de eerste 1 vaste en in de volgende twee:-)

rotteneesje zei

Hallo, we zitten inmiddels bijna in 2022, het blijft een leuk patroon, hiervoor mijn dank. Deze leuke poekie poes ben ik aan het maken voor mijn oudste dochter die een echte katten/poezenvrouwtje is met 3 poezen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...